با دندان نهفته چه بايد کرد؟


 

نويسنده:دکتر حسن حسيني تودشكي، متخصص جراحي دهان، فک و صورت




 
شيوع نهفتگي دندان‌ها، به خصوص دندان‌هاي عقل، در حال افزايش است. يكي از دلايل شناخته‌شده آن، مصرف غذاهاي آماده و كم‌كاري فكين است. اين دو دليل به خاطر كاهش عمل جويدن و نيروي جويدن، از رشد استخوان‌ها مي‌كاهد.
شايع‌ترين دندان‌هاي نهفته، دندان‌هاي عقل و سپس دندان‌هاي نيش بالا و كرسي‌هاي كوچك‌اند. دندان‌هاي نهفته يا رويش‌نيافته به دندان‌هايي اطلاق مي‌شود كه در زمان مورد انتظار كه سن رويش هر دندان است، نمي‌تواند رويش پيدا كرده و در محل طبيعي قوس دنداني فكي قرار گيرد.

علل رويش نيافتن دندان متعدد است ولي به طور اختصار شامل استخوان‌هاي متراكم پوشاننده، مزاحمت دندان‌هاي مجاور بافت نرم متراكم و اضافي و نامتناسب بودن فضاي قوس فكي با اندازه دندان‌هاست. همه دندان‌هاي نهفته بايد خارج شوند، چرا كه همگي پتانسيل ايجاد عفونت، كيست، تومور، صدمه به دندان‌هاي مجاور و بالا بردن احتمال شكستگي فك در مواجهه با ضربات را دارند، به علاوه خارج كردن دندان‌هاي نهفته، به خصوص دندان عقل نهفته، هم درمان ارتودنسي را تسهيل مي‌كند و هم از نامنظم شدن دندان‌هاي جلو پيشگيري مي‌كند. موكول كردن اين عمل به سنين بالاتر نيازمند عملي مشكل‌تر است. اما موارد محدودي هم وجود دارد که نبايد دندان نهفته خارج شود؛ براي مثال، در سنين بالا وقتي دندان كاملا در داخل استخوان نهفته بوده و عارضه‌اي در راديوگرافي و بررسي كلينيكي مشهود نبوده، مي‌توان آن را ناديده گرفت و فقط سالي يك بار كنترل كرد. در افراد مسن، عوارض پس از عمل نيز شديدتر است ولي در صورت مزاحمت براي پروتز بيمار و سطحي بودن دندان بهتر است خارج شود. خلاصه، بهتر است ويزيت سالانه از سوي پزشك معالج مدنظر باشد تا در صورت مقتضي شدن سن رويش اقدام به عمل جراحي کند. درباره دندان‌هاي عقل نهفته و به خصوص عقل نهفته فك پايين بين 17 تا 25سالگي لازم است بيمار تحت معاينه قرار گيرد تا در صورت نهفتگي، دندان مزبور خارج شود.
منبع:www.salamat.com